17. 02. 26

Tenerife, 3 t/m 10 februari 2017

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze altijd. In dit geval was een goede voorbereiding vooral ook veel werk. Ook aan de vorige reizen van De Quint zat het nodige werk, maar bepaalde zaken gingen op basis van ervaring wel vrij soepel. Maar ja, vorig jaar waren John en ik dan eindelijk eens per vliegtuig naar een fietsbestemming gegaan; Tenerife. En helaas….. dat was uitstekend bevallen. En dus borrelde toch het idee op, moeten we dat ook niet proberen te organiseren voor De Quint?

De koppen bij elkaar gestoken met (inmiddels) mijn voormalig collega Yvonne van Enjoy Reizen en eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Mogelijkheden waren er wel, maar we zouden eerst maar eens de interesse gaan peilen. Half juli stuurde John een enquête de digitale deur uit. En wat bleek, er waren 20 mensen die aangaven mee te willen en nog eens 6 die twijfelden maar wel positief waren. Dat was voor ons reden om het plan door te zetten, want met zo’n groep is het wel de moeite om het concreet te maken.

Het volgende doel was het zoeken van een hotel. Klinkt simpel, maar dat was het niet. Want waar wij eerder in het Zwarte Woud, Vogezen, Dolomieten en Alpen met open armen werden ontvangen, de hotels op Tenerife zaten niet te wachten op een groep fietsers. Blijkbaar niet op de hoogte van onze uitstekende reputatie . Na lang zoeken was het eindelijk gelukt een hotel te vinden waar we welkom waren, met onze fietsen; hotel El Duque in Costa Adeje.

Op 8 september kon John de nieuwsbrief met het definitieve reisaanbod versturen. Een week later hadden zich in totaal 14 personen opgegeven. Een mooi aantal, maar nog niet genoeg om de plannen door te zetten. Weer een week later zaten we op 18 personen, het gaat de goede kant op. Ondertussen moest er nog van alles geregeld worden, huren van een auto, samenstellen definitieve (fiets)programma, gaan we wel of niet naar La Gomera en wil er iemand mee als chauffeur. De optie op het hotel was ondertussen al een paar keer verlengd, met pijn en moeite zoals de gehele communicatie met Tenerife met pijn en moeite verliep.

Begin oktober ging de kogel door de kerk; we gaan! Het aantal deelnemers was met 18 eigenlijk nog wat te laag en we hadden ook nog geen chauffeur(s), maar je moet in het leven wel eens een risico nemen. Het boeken zorgde er nog niet voor dat ons voorbereidende werk af was. Zo wilden JurJan en Marianne graag een weekje bijboeken en wilden Marja (en Nico) graag een dag eerder terug. Ook dat lukte allemaal, net zoals het vinden van een chauffeur; Marco van Ockenburg. Wij sprongen een gat in de lucht, we kunnen eigenlijk niet zonder een goede begeleiding. En het werd nog mooier, ook Marion Liefting wilde mee als begeleider/chauffeuse. Later op Tenerife bleek dat er bij toeval een perfect begeleiding duo was samengesteld!

Afbeelding1

Nu was het zaak de wensen voor de huurfietsen te inventariseren en alle informatie zoals ID-bewijzen te verzamelen. Inmiddels was het al eind oktober en was de tijd tot het vertrek relatief kort. Normaal beginnen we al bijna een jaar voor vertrek met de voorbereiding. Nu gaan we voor het eerst vliegen en ook meer dagen fietsen en is de voorbereidingstijd veel korter. Maar alles kwam voor elkaar zodat we vrijdag 3 februari konden vertrekken met 23 personen. En het leuke was, van de 20 mensen die bij de enquête hadden aangegeven mee te willen, gingen er daadwerkelijk ook 15 mee. Eigenlijk zelfs 17 maar door een vervelend ongeval moesten Marianne Beldman en JurJan Eissing helaas afzeggen. In plaats daarvan meldde Luciënne Dekker, ook veelvuldig deelnemer aan de fietsreizen, zich op het laatste moment nog aan.

Vrijdag 3 februari

Anders de alle andere jaren was het verzamelpunt nu niet de Labotheek in Alkmaar maar luchthaven Schiphol. Afgesproken was dat iedereen zich daar uiterlijk 12.15 uur zou melden. John en ik waren er al op tijd en ook Renzo was er al snel. Maar vervolgens bleef het een hele tijd rustig, het zal toch wel goed gaan….. Maar uiteindelijk was de hele groep keurig op tijd. Dat hadden we eerst nog niet door, want Marco en Johan zagen we niet. Die bleken echter zelf al ingecheckt te zijn, zonder tickets, geen probleem!

Bij het inchecken van de rest van de groep kwam er een kleine kink in de kabel. Helga heet officieel Helena en dat stond niet op het ticket. Probleem, probleem, maar na een tijdje praten en overleggen mocht ook Helena door naar de safetycheck. Daar werd echtgenoot Kees er weer uit gepikt omdat hij vergeten was dat er een spuitbusje in zijn handbagage zat. Maar ook hij kon met enige vertraging door en zo konden we met een complete groep richting vliegtuig.

Met een kwartiertje vertraging ging de kist van Transavia de lucht in. Net als vorig jaar hadden we op de heenweg weer tegenwind. Maar de piloot zou proberen de route iets af te snijden, zodat we toch redelijk volgens schema zouden aankomen. Dat lukte, want om 19.10 uur plaatselijke tijd, slechts 5 minuten achter op schema, landen we op Luchthaven Reina Sofia op Tenerife. Het wachten op de koffers duurde niet lang en ook onze Belgische reisleidster hadden we snel gevonden. De bus stond al klaar en na even wachten werden wij als eersteafgezet bij ons hotel.

Afbeelding2              Afbeelding3     Afbeelding19

Dat bleek een flink hotel, maar eigenlijk zijn alle hotels daar minstens zo groot. Iedereen kreeg een blauw bandje om als teken dat we raak konden eten en drinken en daarna kreeg iedereen de kaart voor zijn kamer.

We waren mooi op tijd om nog even lekker te kunnen eten, net als elke dag stond er een uitgebreid buffet klaar. En voor ons was één grote tafel klaar gereserveerd zodat we mooi bij elkaar konden zitten.

Op de kamers bleek bij all-inclusive in dit hotel niet te betekenen dat er ook water in de koelkasten stond. Dat moesten we dus zelf nog ff snel halen bij de supermarkt voordat die zou gaan sluiten. Met een aantal mensen werd een groot deel van de watervoorraad van de plaatselijke buurtsuper ingeslagen.

In de avond nog even op het terras een biertje doen, maar ook weer een beetje op tijd naar de kamer. Want morgen zou een drukke dag worden. Eerst moest de huurbus worden opgehaald, dan de fietsen en dan nog een rondje fietsen ook.

Zaterdag 4 februari
We hadden gisteravond al even gekeken waar we de huurauto moesten ophalen, maar we bleken ons vergist te hebben. Het wemelt er ook van de autoverhuurders, maar die van ons zat uiteindelijk vlak bij het hotel. Nadat Marco en Marion hun legitimatie hadden laten zien en de borg was geblokkeerd op de creditcard, kon de bus worden opgehaald. Het was een prima Citroën Jumpy, uiteraard in de kleur wit.

Met de eerste groep fietsers ging ik vervolgens richting Bike Point waar onze fietsen al klaar zouden moeten staan. Dat was ook het geval, maar de eigen pedalen en ook heel wat zadels moesten er nog wel op gemonteerd worden. Nadat het busje nog twee keer heen en weer was gereden, had iedereen zijn fietst, we konden op pad. Maar niet voordat de werknemers van Bikepoint ons op de foto hadden gezet. Nadat ook dat achter de rug was, konden we om 10.20 uur van start voor onze eerste rit; Las Galletas.

Afbeelding4

Een niet al te lastige rit over de zuidkant van het eiland zodat we een beetje konden wennen aan de fietsen, de wegen en het klimaat. Met dat klimaat was niets mis, het zonnetje scheen, er stond weinig wind en het was een graadje of 22. Na een stukje fietsen bleek Karin problemen te hebben met haar fiets, deze kon niet op het kleinste verzet. Mecanicien Renzo loste dit probleem vakkundig op.

Afbeelding5 

Na een rit van bijna 74 kilometer kwamen we rond 15.30 uur weer terug bij het hotel. Er was bewust gekozen voor een rit met weinig hoogtemeters, maar de 1.159 hoogtemeters die we maakten, had waarschijnlijk niemand opgeteld in al zijn voorbereidingsritten verzameld. Maar het ging allemaal prima en we hadden nog rustig de tijd om even langs het zwembad te gaan zitten of naar het strand te gaan.

Besloten werd de volgende dag in twee groepen start te gaan. We zouden voor het eerst El Teide gaan beklimmen en dat hield in dat we eigenlijk meteen vanaf het hotel al gaan klimmen. Mijn Garmin werkte de hele dag prima, maar bij het uploaden bleek er helemaal niets meer op te staan. Balen als een stekker natuurlijk, waarom gebeurt dit uitgerekend op Tenerife en niet bij een rondje Enkhuizen, grrrrr.

Gegevens van deze dag;
- Gereden afstand 75,03 kilometer
- 1.1159 hoogtemeters
- Totale fietsduur 3 uur, 27 minuten en 38 seconden
- Gemiddelde snelheid 21,7 km/uur
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1557648125 (Jos)
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1557629922 (John)

Zondag 5 februari
Om 8.40 uur vertrok ik samen met de groep van John om hen “af te zetten” op de TF82. Vanaf dat punt zou zelfs John namelijk niet meer verkeerd kunnen rijden. Helaas duurde het wat langer dan verwacht, waardoor groep 2 met het schuim op de bek stond te wachten bij het hotel. Het was al bijna 9.30 uur voordat ook groep 2 op pad ging voor de rit Teide Plateau.

Maar het verschil in vertrektijd bleek wel goed ingeschat. Groep 1 werd net niet ingehaald en zodoende was het voor onze Spaanse vriend van het cafetaria bij de voet van de afslag naar El Teide allemaal net bij te sloffen. Hij schrok zich een ongeluk toen de eerste groep zich meldde, want ja, er moest ook nog een tosti voor een andere klant gemaakt worden. Gelukkig kwam er hulp en kon iedereen, met enige wachttijd, worden voorzien van een kopje koffie of thee. De kanariepietjes in het kooitje buiten aan de muur zagen het geamuseerd aan .

Omdat de mensen van de eerste groep de koffie uiteraard ook wat eerder op hadden, gingen zij al weer op weg naar het Plateau. Bewust hadden we er dit jaar voor gekozen deze weg te beklimmen en niet af te dalen, omdat het wegdek vorig jaar niet al te geweldig bleek. Dat was een goede keuze, want aan deze kant van El Teide waren de wegwerkers sindsdien niet aan de slag geweest.

De klim naar het Plateau was stevig maar voor de meesten wel goed te doen. Gewoon in gesprek gaan met het ijs, nou ja, het wegdek dan, en blijven trappen. Peter had het wel erg lastig, ook al omdat zijn zadel regelmatig naar beneden zakte. En ja, dan kom je natuurlijk nooit lekker in je ritme. Kees wierp zich op als een echte vriend door bij Peter te blijven, ook toen hij in de volgbus stapte. Het kan ook een andere reden hebben gehad dat Kees bij Peter bleef trouwens….

Na een paar uur zwoegen kwam iedereen uiteindelijk boven. Maar niet voordat je een stuk over het indrukwekkende maanlandschap had gefietst waar het wegdek helaas nog wel slechter leek dan vorig jaar. Dit kostte Wesley een lekke band, maar verder kwam iedereen er zonder pech doorheen. De verbazing bij Helga was groot toen zij zag dat eega Kees eerder boven was dan zij. Hij bekende echter direct dat hij dat niet op eigen kracht had gedaan, maar met behulp van onze gehuurde Citroën. Hoe Helga haar Kees vervolgens noemde, zal ik hier niet herhalen.

Afbeelding6

Iedereen kon nu eerst even het van het hotel gekregen lunchpakket nuttigen en wat drinken. Daarnaast had ons geweldige begeleider duo nog meer eten en drinken geregeld, dus niemand kwam wat tekort. Vanaf de lunchplek was het vervolgens nog 3,5 kilometer klimmen en daarna alleen nog maar dalen richting hotel. Rond 16.30 kwamen we daar weer aan, moe maar een ervaring rijker. Want het landschap op El Teide is ontzettend indrukwekkend, daar was iedereen het wel over eens.

Afbeelding7     Afbeelding9

Op de terugweg werd Arjen nog even afgezet bij Bikepoint want hij bleek een gebroken spaak te hebben. De mannen van Bikepoint vervingen meteen het complete achterwiel, zodat dit niet nog een keer kon gebeuren……

Zelf ben ik vervolgens nog met Marion het eerste stuk van de route van dag 1 gaan rijden, omdat zij haar spijkerjasje was vergeten. Deze moest ergens op een steen op de route liggen waar ze foto’s had gemaakt. Maar ja, waar was dat ook al weer. We volgden en volgden de route en uiteindelijk waren we op de juiste plek. En ja hoor, het spijkerjasje lag nog keurig op dezelfde steen!

Gegevens van deze dag;
- Gereden afstand 101,11 kilometer
- 2.691 hoogtemeters
- Totale fietsduur 6 uur, 1 minuten en 44 seconden
- Gemiddelde snelheid 16,8 km/uur
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1559746117

Maandag 6 februari
De maandag was vooraf bestempeld als rustdag, al was er wel een route voor deze dag bedacht. Maar we bleken onze groep onderschat te hebben. Alleen Helga, Peter, Kees en Ares verkozen een rustdag boven een rondje fietsen. Peter en Kees gingen wel naar Bikepoint om te kijken of zij een fiets met ondersteuning konden krijgen en dat kon, hierover later meer.

Afbeelding10

Omdat het dus maandag was, was het op enkele plekken erg druk op de weg. Vooral bij de rotonde bij de snelweg was het een hele klus om veilig aan de overkant te komen. Auto’s houden op Tenerife perfect rekening met fietsers, maar op deze rotonde gold net als in Nederland het recht van de sterkste. Omdat we deze keer met een iets kleiner aantal reden en omdat de route niet ontzettend lastig was, gingen we vandaag als één groep van start.

Wel een leuke en afwisselende route en niet al te lastig. Maar dat moet ook niet op een rustdag en met de Teide Challenge de volgende dag. De koffiepauze werd net als zaterdag gehouden in hetzelfde tentje in Las Chafiras. We hadden onze waarschijnlijke komst zaterdag al aangekondigd en werden dan ook met open armen ontvangen. Het ontbreken van appeltaart, eigenlijk verplichte kost voor wielrenners, werd ook niet weer opgevangen door muffins, appelcakes, etc. Niet hetzelfde als appeltaart, wel een prima alternatief.

Omdat de route met 71 km. niet al te lang was, waren we al weer om 14.30 uur terug bij het hotel. Zodoende had iedereen nog lekker de tijd om te relaxen en daarvoor waren we natuurlijk ook naar Tenerife gekomen. Langs het zwembad en op het strand werd hard gewerkt aan een basiskleurtje voor de zomer. En gezwommen werd er ook, blijft toch apart om in februari in de oceaan te dobberen.

Mijn Garmin had ook vandaag weer kuren. De gegevens opslaan was er niet bij, maar gelukkig werd de route wel foutloos weergegeven. In de avond daarom maar weer op zoek naar een oplossing en die was afkomstig van John. Hij staat bij mij bepaald niet bekend om zijn technische kennis. Zo moest ik ook deze reis bij de start iedere keer weer de route op zijn Garmin aan zetten. Maar nu kwam hij met het idee dat mijn problemen misschien veroorzaakt werden door het uploaden op mijn IPad en dat bleek inderdaad het geval! Die vervolgens niet meer gebruikt en de gegevens maar uploaden via de laptop van Johnny.

Gegevens van deze dag;
- Gereden afstand 71,37 kilometer
- 1.129 hoogtemeters
- Totale fietsduur 3 uur, 33 minuten
- Gemiddelde snelheid 20,1 km/uur
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1561379792 (Jos)
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1560862073 (John)

Dinsdag 7 februari
De laatste jaren staat de Koninginnerit traditioneel op de laatste fietsdag gepland. Vanwege het eerdere vertrek van Marja en Nico zat het (letterlijk en figuurlijke) hoogtepunt van de fietstrip nu in het midden; Teide Challenge. Deze keer zouden we bij het plateau nog een stukje doorrijden tot je, met de fiets tenminste, echt niet hoger kunt.

Afbeelding11     Afbeelding12     Afbeelding13     Afbeelding14

Omdat het zondag niet zo goed bevallen was om eerst de eerste groep “af te zetten”, besloten we het deze keer anders te doen. Renzo werd aangewezen als wegkapitein van groep 2 zodat ik groep 1 met John de juiste weg kon wijzen. Om 8.30 uur vertrokken wij met groep 1 vanaf het hotel, groep 2 vertrok een halfuurtje later.

De verdeling in tijd bleek weer aardig ingeschat te zijn. De meesten van de eerste groep waren net iets eerder bij Vilaflor waar het laatste deel van de klim naar El Teide begon. Twee mannen reden vandaag opvallend soepel naar boven. Dit was niet te danken aan EPO, cortisonen, bloeddoping of andere verboden middelen, maar aan een stukje techniek.

Peter en Kees hadden hun racefietsen namelijk gisteren voor een dagje ingeruild voor een soort mountainbikes met trap ondersteuning. Nu reden zij fluitend zwoegende deelnemers voorbij. Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij toch wel ff wennen was toen Peter mij in een klim inhaalde…. Voor hen echter een uitkomst en het gaat er tenslotte om dat iedereen plezier heeft.

Bij het diner ’s avonds vertelde Kees dan ook dat hij er erg blij mee was omdat hij en Peter gewoon iets tekort komen met klimmen. Volgens Helga hadden haar Kees en Peter echter juist ergens teveel van om goed te kunnen klimmen……
Ons onmisbare begeleider duo stond weer op dezelfde plaats als bij de eerste Teide-dag om iedereen die dat wilde van eten en drinken te voorzien. Nico hield het hier voor gezien, maar verder ging iedereen voor de laatste lastige kilometer richting top van El Teide. Deze top was bij de kabelbaan omdat John en ik het vorig jaar presteerden om elkaar op de top nog kwijt te raken. Ik was toen wat verder doorgereden en John dacht dat de kabelbaan de top was. Om die verwarring niet nog een keer te krijgen, was nu uitgebreid gecommuniceerd dat de kabelbaan de top was. En warempel, iedereen bleek de nieuwsbrief/route-info op dit punt goed gelezen te hebben!

Voor de afdaling vanaf Vilaflor had ik een nieuwe route bedacht om niet steeds over dezelfde wegen te moeten rijden. Het bleek een weggetje met uitstekend wegdek maar wel wat smal en het liep behoorlijk steil naar beneden. Hierdoor schoten twee deelnemers een keer het erf van een boer op en ontsnapte Nico door fantastische fietsbeheersing aan een valpartij. Eenmaal beneden ontbrak John, zou hij dan toch weer zijn traditionele verkeerde afslag genomen hebben? Maar nee, hij bleek lek gereden te zijn en arriveerde na enige tijd beneden. Arjen was toen al alleen op weg gegaan omdat hij weer twee spaken in zijn achterwiel had gebroken. Hij kreeg bij Bikepoint weer een nieuw achterwiel en hiermee was de ellende voor hem gelukkig definitief achter de rug.

Na een lange maar zeer mooie dag arriveerden we rond 17.30 uur weer bij het hotel. Hierna kon iedereen nog mooi even douchen en vervolgens konden we tijdens het avondeten en het na borrelen op het terras nog lekker nagenieten.

Gegevens van deze dag;
- Gereden afstand 114,86 kilometer
- 2.981 hoogtemeters
- Totale fietsduur 6 uur, 1 minuut en 57 seconden
- Gemiddelde snelheid 19,0 km/uur
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1562654330

Woensdag 8 februari
Vandaag stond een route op het programma die ook John en ik nog niet gereden hadden. Maar toch was het ook wel weer bekend, want grote delen van de route hadden we al gereden maar dan in tegengestelde richting. De route van deze dag werd ingeschat als niet heel erg lastig en dus gingen de groepen nu met een kwartiertje verschil van start. De route had ik nog iets ingekort, met ongeveer 10 kilometer, zodat ook Nico en Marja nog mee konden fietsen. Zij waren nu weer op tijd terug om te kunnen douchen en daarna hun vlucht te halen.

Het van start gaan was voor Daan wat lastig vandaag, want al in de tweede bocht reed hij lek. Het was onze derde en meteen ook laatste lekke band van deze trip, een ongekend laag aantal. Daan werd opgepikt door de tweede groep van wegkapitein Renzo zodat iedereen op weg was. De koffiepauze werd iets verschoven omdat de route aan het begin was ingekort. Daarom werd besloten ergens in San Miguel iets te zoeken. Bij toeval kwamen we terecht bij Club Activo wat een soort dependance van Bike Point bleek te zijn. Daar kwam John tot zijn schrik achter toen er betaald moest worden. Voor de hele groep bleek de rekening zo’n € 10 te zijn! Koffie was namelijk gratis en voor andere dingen hoefde maar een klein bedrag betaald te worden. Hadden we dat eerder geweten, dan was San Miguel vaker een pleisterplaats geweest, we zijn tenslotte Nederlanders!

Vanaf San Miguel was het nog zo’n 5 kilometer naar Granadilla. Daar begon de klim naar Vilaflor. John en ik hadden deze weg vorig jaar voor een deel afgedaald en dat was al mooi. Maar de klim van het hele stuk was wat mij betreft helemaal fantastisch. Het stijgingspercentage bleef steeds een beetje tussen de 5 en 6% hangen en daarbij was het wegdek uitstekend en had je ook nog prachtig uitzicht. Op die manier is klimmen echt genieten geblazen.

Bij Vilaflor gingen we lunchen en daarna was het alleen nog maar afdalen richting hotel. Hier arriveerden we rond 14.00 uur zodat er weer alle tijd was om strand of strandstoel op te zoeken.

Afbeelding15

Gegevens van deze dag;
- Gereden afstand 65 kilometer
- 1.455 hoogtemeters
- Totale fietsduur 3 uur, 18 minuten en 27 seconden
- Gemiddelde snelheid 19,7 km/uur
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1564208560

Donderdag 9 februari
Oorspronkelijk was het de bedoeling om ook vrijdag nog een stukje te gaan fietsen. Maar iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat 6 dagen fietsen voldoende was. Bovendien hoefde je je vrijdag dan niet te haasten en kon er nog even lekker gerelaxt worden, ook bepaald geen straf op Tenerife.

Vandaag dus de laatste fietsdag, behalve voor Jack dan, want die vond het na 5 dagen welletjes en bleef vandaag thuis. Besloten was ook om het toetje Masca links te laten liggen. Er waren slechts een paar deelnemers die hier wel oren naar hadden, wellicht een volgende keer. Ook nu gingen we weer in twee groepen van start met een verschil van een kwartiertje.

Het eerste stuk van deze route ging over een soort van provinciale weg, maar het was gelukkig niet superdruk. Bij Playa San Juan doken we meer het binnenland in en werd het rustiger. Bovendien was het vanaf hier klimmen geblazen, maar zonder extreme stijgingspercentages. Die kwamen er wel in de afdaling naar Los Gigantes maar dan heb je er wat minder last van. Tenzij je zoals Nico last hebt van een blokkerende rem, maar ook hij kwam veilig beneden.

In Los Gigantes zorgde ik, door verkeerd te rijden, nog voor wat extra hoogtemeters. Tot mijn verbazing kreeg ik hiervoor de handen niet echt op elkaar; mopperende deelnemers en krakende kettingen en tandwielen waren het enige dat ik hoorde. Maar korte tijd later arriveerden we toch bij de haven en was de rust gelukkig weer teruggekeerd. We namen plaats op een terras waar we door een bijzonder gastvrij serveerster welkom werden geheten. Waarop Wesley iets mompelde van fucking dutch people wat zij helaas net hoorde. We werden alsnog bediend, maar echt van harte ging het niet.

In tegenstelling tot andere cafés bleken ze hier wel iets te hebben dat in ieder geval leek op appeltaart. Alleen het prijskaartje stond John (terecht) niet aan, net geen € 4 voor een klein stukje. Maar dan hebben we altijd nog Marion en Marco; zij haalden gewoon even (hele lekkere) koek in de nabij gelegen supermarkt. De serveerster viel dit gelukkig niet op. Anders had ze ons ongetwijfeld van het terras gejaagd net zoals ze Peter de tent uit veegde toen hij zijn elektrische fiets wilden gaan opladen. Heel wijselijk besloot Kees maar niet eens een poging te wagen.

Vanuit Los Gigantes moest er nog weer een aardig stuk geklommen worden. Vanaf het plaatsje Tamaimo had je overigens wel schitterende uitzicht over het dal en de oceaan. Op sommige plekken kreeg ik zelfs lichte aanvallen van hoogtevrees, maar het was meer dan de moeite waard.

Afbeelding16

Vanaf Costa Adeje werd meteen koers gezet naar Bike Point om de fietsen in te leveren. Alles was goed verlopen en we kregen dan ook keurig de eerder betaalde borg retour.
Iedereen werd vervolgens met het busje terug naar het hotel gebracht door Marco en Marion. Het busje werd daarna ook meteen terug gebracht en daarna kon iedereen genieten van zijn of haar relax modus, lekker langs het zwembad of op het strand.

Gegevens van deze dag;
- Gereden afstand 75,84 kilometer
- 1.766 hoogtemeters
- Totale fietsduur 4 uur, 1 minuut en 37 seconden
- Gemiddelde snelheid 18,8 km/uur
- https://connect.garmin.com/modern/activity/1565669076

Vrijdag 10 februari
Het duurde nog even voordat we richting het vliegveld moesten, pas rond 15.45 uur zouden we worden opgehaald. Samen met Luciënne, Karin, Annemarie en John gingen we per taxi naar Bike Point. John en ik omdat er toch iets niet goed was gegaan met de extra huur voor de elektrische fietsen. En de meiden om een officieel Tenerife fietspakkie te scoren (die John en ik vervolgens ook nog hebben aangeschaft).

Terug zouden we ook weer een taxi nemen, maar dat blijkt met z’n vijven een stuk lastiger te zijn dan met z’n vieren. Er was geen taxibusje te vinden en zodoende werd het een wandeling terug naar het hotel. Ook niet erg, maar nog best een lange wandeling. Onderweg kreeg ik nog een stoomcursus “winkelen met vrouwen”. Ik begreep dat het de bedoeling was dat je als man steeds doorloopt tot je geroepen wordt. Dan keer je terug, trekt je knip, rekent af en draagt de tassen met aankopen. Gelukkig werd ik deze keer redelijk gespaard, maar ik waardeer sindsdien nog meer mijn vrijgezellenbestaan!

Terug bij het hotel gingen John en ik nog even lunchen. Dat viel John niet helemaal mee, want ze hadden niet zijn gebruikelijke broodbeleg. Gelukkig spreekt John inmiddels een aardig woordje over de grens en dus wist hij toch zijn Edammer kaas te bemachtigen. Daarna konden we nog een mooie tijdje aanzitten bij het zwembad voor het echt tijd werd om te vertrekken. Inmiddels was het behoorlijk gaan waaien, kwam wat dat betreft wel goed uit dat we vandaag niet gingen fietsen.

Het vliegtuig op Tenerife ging precies op tijd los van de terminal en om 00.10 uur landen we weer op Schiphol. Het contrast was daarbij groot, want we vertrokken met een temperatuur van zo’n +22 graden en hier was het -3 en ook nog eens een beetje wit vanwege de sneeuw. Zaterdag wisten we helemaal weer dat we terug waren toen er nog eens een paar centimeter sneeuw viel.

Het zat er weer op, de langste en verste fietsreis die PV De Quint ooit organiseerde. De voorbereiding verliep bepaald niet vlekkeloos en kostte heel veel tijd. Maar ik denk dat we ook kunnen zeggen dat geen enkele fietsreis zo succesvol is verlopen is als deze. Weinig pech, prachtig weer, prima hotel, mooie routes en rond het fietsen voldoende tijd en mogelijkheden voor ontspanning. En bovendien een ontzettend leuke groep waar iedereen goed met elkaar kon opschieten.

Totalen van deze fietsreis;
- 478,4 kilometer
- 10.135 hoogtemeters
- 24 uur, 48 minuten en 27 seconden gefietst

Afbeelding20  Afbeelding21

Andere leuke feitjes van deze reis (met dank aan Karin)
- 20 graden gemiddeld max 30,2 min 17
- Bier veel
- Sangria redelijk
- 3 lekke banden
- 3 spaken van 1 introducee
- 1 gebroken derailleur
- 2 deserteurs E-bike introducés
- Cola 50 liter
- Bekertjes 200x
- Water veel liters
- Regen geen druppel
- 113 lunchpakketten
- Geen persoonlijke ongelukken
- Langste klim 56 km
- 70 liter diesel, 700 km auto
- Laagste punt 0
- Hoogste punt 2321
- Meeste hoogtemeter op 1 dag; 2947
- Langste afstand 117 km
- Kortste 65 km
- Schoon eten buffet top
- 21 fietsende deelnemers
- 460 kg bagage
- 12 hotelkamers
- Terug van plus 20 graden naar minus 3 graden
Onze grote dank gaat uit naar The Travel Company; http://travelcompany.nl/enjoy Onze fantastische begeleiders; Marco en Marion, Alle sportieve deelnemers die mee waren, en natuurlijk bedank ik mn grote vriend Jos want zonder hem komen we echt nergens ! en bedankt voor dit mooie verslag die je weer hebt geschreven. Op naar 2018 …

Afbeelding17

Afbeelding18

 

Verslagen

2017-05-20 Estafetteloop Den Helder - Maastricht

Verslag Estafetteloop Den Helder – Maastricht 2017

Zaterdag 20 mei was het dan eindelijk zover, na 2012 en 2015 was het nu de beurt aan 2017.
In [ ... ]

Lees meer...
2017-02-03 Fietsen op Tenerife !

Tenerife, 3 t/m 10 februari 2017

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze altijd. In dit geval was een goede voorbereiding vooral ook veel werk. [ ... ]

Lees meer...
2016-06-08 Zwarte Woud

Zwarte Woud, 8 t/m 12 juni 2016

Woensdag 8 juni

Zoals gebruikelijk vroeg dag aan het begin van een fietsreis van PV De Quint. In mijn geval ging het wekkertje [ ... ]

Lees meer...
2015-05-23 Estafetteloop

Verslag Den Helder – Maastricht 2015

Zaterdag 23 mei werd er in de hele vroege ochtend verzamelt bij de Labotheek van het MCA.

Alle hardlopers/ters [ ... ]

Lees meer...
2014-06-21 EXTREEM !!!

Alpen, 21 juni t/m 26 juni 2014


Zaterdag 21 juni, reizen
Drie weken na onze verkenningstrip moest het dan echt gaan gebeuren, PV De Quint Extreem. Al [ ... ]

Lees meer...
2013-06-26 Vogezen

Vogezen, 26 juni t/m 30 juni 2013

Woensdag 26 juni

Terwijl Marcel zijn Bakbeest de Juliana van Stolberglaan op draaide, draaiden Chiel en ik ons nog [ ... ]

Lees meer...
2012-06-27 Zwarte Woud

Zwarte Woud, 27 juni t/m 1 juli 2012

Inleiding
Vorige jaar was PV de Quint naar de Dolomieten in Italië geweest, een enorm succes, al snel wordt [ ... ]

Lees meer...
2012-05-12 Estafetteloop

Verslag Estafetteloop Den Helder – Maastricht 2012

Zaterdag 12 mei was het dan eindelijk zover, een kleine half jaar was er aan voorbereiding vooraf [ ... ]

Lees meer...
2011-06-14 Dolomieten

Dolomieten, 14 t/m 19 juni 2011

Dinsdag 14 juni
Het laden van de bus nam deze keer iets meer tijd in beslag en de fietsen stonden ook wat minder strak [ ... ]

Lees meer...
2010-09-26 Willem Andrea Tocht

Zondag 26 september 2010 was het dan eindelijk zover, de Willem Andrea Tocht kon dan toch nog verreden worden, na 2 maal de datum verzet te hebben was [ ... ]

Lees meer...
2010-08-28 Contente Mensch toernooi

 

Contente Mensch toernooi 2010

Op zaterdag 28-08-2010 heeft een hockeyteam van het MCA meegedaan aan het Contente Mensch toernooi.
Dit interhospitale [ ... ]

Lees meer...
2010-06-16 Morzine

Morzine, 16 juni t/m 20 juni 2010

Woensdag 16 juni
Rond 4.00 uur vetrokken richting John om samen naar Alkmaar te rijden. Ging allemaal vlotjes en rond [ ... ]

Lees meer...
2010-04-20 Blijf fit dagen in het MCA

PV de Quint was door het de afdeling Arbo van het MCA gevraagd om op de beurs; Blijf fit dagen te gaan staan met een stand. De redenen is dat de Quint vele [ ... ]

Lees meer...
2009-08-30 Willem Andrea Tocht

WILLEM ANDREA TOCHT 2009

Afgelopen zondag 30 augustus was het dan weer zover; De Grote Willem Andrea Tocht werd alweer voor de 8e keer verreden.
Een tocht [ ... ]

Lees meer...
2009-06-24 Alpe d'Huez

Alpe d’Huez, 24 juni t/m 28 juni 2009

Woensdag 24 juni 2009 was het dan eindelijk zover, een half jaar voorbereiding was er aan vooraf gegaan.
Om [ ... ]

Lees meer...

Sponsors

Bestuur

Amanda de Boer

Amanda de Boer: bestuurslid
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
 
Werkzaam: Praktijkopleider

Tamara Jonker

Vice Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Informatie manager

Saskia van Raalte

Workshops Den Helder

Herfstbingo Den Helder

Bestuurslid en tevens aanspreekpunt voor Den Helder

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Communicatie

John Bakker

Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: Receptie en Veiligheid 

Cisca van Stralen

Penningmeester

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: AOA 

Kaartje2Go

kaartje2go

De code " NWZ10Kaartje"  geeft 10% korting op alle bestellingen via www.kaartje2go.nl.

Bij iedere bestelling doneert Kaartje2go 25 cent aan Stichting Familiehuis Alkmaar en Stichting vrienden van het Gemini in Den Helder

Personeels Voordeel Winkel

PVW intrabanner

Alkmaar Voordeelpas

image007.jpg

Sponsorkliks

donker 100 100

Bestuur

Amanda de Boer

Amanda de Boer: bestuurslid
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
 
Werkzaam: Praktijkopleider

Tamara Jonker

Vice Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Informatie manager

Saskia van Raalte

Workshops Den Helder

Herfstbingo Den Helder

Bestuurslid en tevens aanspreekpunt voor Den Helder

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Communicatie

John Bakker

Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: Receptie en Veiligheid 

Cisca van Stralen

Penningmeester

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: AOA