Toespraak 50 jaar PV De Quint

in Home
17. 11. 13

Vrijdag 10 november

Allereerst wil ik iedereen van harte welkom heetten bij deze feestelijke bijeenkomst. Een bijeenkomst voor mensen die allen een kleine of een grote bijdrage hebben geleverd aan het succes van 50 jaren PV de Quint.

De meesten van jullie kunnen mij wel maar voor diegene die me niet kennen, ik ben John Bakker en op dit moment de voorzitter van PV de Quint Noordwest. De anderen van het bestuur zijn Martin Hink, Cisca van Stralen, Jan Untied, Cynthia den Nijs, Pieter de Boer (helaas zijn laatste avondje als bestuurslid) en Yvon Borst, helaas is zij er niet bij, zij is nog op vakantie.

Hoe is PV de Quint ontstaan; Piet Mantel had in november 1954 een Personeelsvereniging opgericht voor het Centraal Ziekenhuis (CZ) Door de fusie met het CZ en het EZ is daar op 18 mei 1967 PV de Quint uit ontstaan, de fusie CZ en EZ is pas later met veel gestegel het MCA geworden. Namen van het eerst uur waren Han Bastein, Gerrit Sijm, Hans de Zwart, Joke Brinckman, Kitty Perre, Theo Hendrikx, Fred Jostmeijer en vele andere namen volgden later. Een aantal van deze groep mensen zijn helaas niet meer aanwezig op deze aarde. PV de Quint is vernoemd naar de oude IJsbaan die op de van Houtenkade hier in Alkmaar stond.

PV de Quint heeft heel veel ups gehad maar ook wel downs gekend zoals een aantal jaren gelden toen de MARS route werd ingezet schoot bij ons het leden aantal als een speer naar beneden door dat er vele mensen verplicht het MCA moesten verlaten. Ook werden in die tijd vele dingen afgelast wegens te kort animo, de sfeer was erg ver te zoeken in het MCA waar ook de PV last van had.

Grote ups waren destijds de legendarische zeskamps, de Volleybal, Zaalvoetbal en Klaverjas competitie en natuurlijk de oprichting van PC de Quint, de Computerclub van de Quint die vele computercursussen organiseerden die allen
bom vol zaten.

Het langstlopende evenement is denk ik de Bingo, Sinds 1981 presenteert Peter Manshanden elk jaar de Bingo en de laatste 10 jaar verzorgt de gehele familie Riesenbosch de geweldige prijzen voor de alsmaar drukker wordende bingo.

In 2001 werd de Willem Andrea Tocht voor het eerst gereden, een fietstocht van 200 km georganiseerd door Siem van Duin. De tocht is ontstaan omdat Willem op een niet z’n leuke manier afscheid moest nemen van het MCA, Siem was het daar niet mee eens en organiseerde de tocht met zijn naam, Communicatie ging er zelfs mee bemoeien dat de naam verandert moest worden wat niet gelukt was.

In 2003 bedacht diezelfde Siem van Duin het eerst Mega spektakel MCA live From Nine to Five in de BOB’s een groot succes voor hem en de Quint. Het streven was om eens in de 2 jaar z’n groot feest te organiseren wat de Quint met financiële hulp van het Sociaal Cultureel Fonds en soms de RVB en Stafbestuur aardig lukte. In 2009 werd het allergrootste feest gehouden die de Quint ooit organiseerde.
De RVB van toen vroeg of zij mee mochten doen vanwege het voornemen om samen met het Gemini te gaan, het personeel uit Den Helder werd voor het eerst uitgenodigd, er kwamen 3500 mensen met bussen naar de BOB’s in Uitgeest.

In dat zelfde jaar 2009 Ging de Quint voor het eerst de grens over met het fietsen in het buitenland. Alpe d’Huez. We wisten totaal niet waar we aan begonnen aangezien ik zelf nooit in Frankrijk was geweest. Gelukkig melde Fons Hopman bij ons en zei dat hij in Morzine een 2e huis had en dat hij het gebied redelijk goed kent, het had zo moeten wezen, ongelooflijk dat Fons contact met ons opnam. Ondertussen organiseer ik samen met m’n fietsmaat Jos elk jaar nog steeds een reis naar het buitenland zo zijn we dit jaar voor het eerst wezen vliegen en zijn we in Tenerife beland en volgend jaar gaan we Extreem 2.0 doen (1e dag Mont Ventoux, 2e dag Alpe d’Huez en de laatste dag de Le Marmotte)

PV de Quint heeft al 4 keer met een team mee gedaan met een Estafetteloop, 1 keer de IJsselmeer loop en 3 keer de monstertocht Den Helder – Maastricht. Een evenement wat het hele weekend dag en nacht door gaat. Ik weet nog goed de 1e keer Den Helder – Maastricht, Ik wist niet goed wat me te wachten stond en dacht als organisator er iets te makkelijk over, 36 uur achter het stuur zitten bleek geen goede zet geweest te zijn en zodoende leer je hoe het niet moet en de keer erop zorg je gewoon dat er een grote Camper mee gaat zodat er wel tussendoor geslapen kon worden.

PV de Quint heeft ondertussen al meer dan € 21.000,00 aan goede doelen geschonken. Het meeste geld is opgehaald met o.a. de Estafettelopen en het
fietsen in het Buitenland. Het meeste geld is naar ons eigen Familiehuis gegaan.

Vorige week was het 10 jaar geleden dat ik zelf in het bestuur kwam van PV de Quint en ben ik zelf begonnen met het digitale tijdperk, er werd een eigen website gemaakt die 2 jaar terug helemaal gerestyled is, de QNewsflash werd bedacht en< er komt binnenkort een splinter nieuwe App. uit waar o.a. je Quint leden pas op komt te staan.

PV de Quint heeft heel veel succes volle items elk jaar lopen zoals de Picknick in de Tuin, de kortingskaarten voor het Indian Summer Festival, de Klaverjas competitie, de Voorjaars en kerst workshops, de wijnproeverij, het Zaalvoetbal en tennistoernooi, de Kookworkshops, de concerten en Musicals, Sinterklaas, de Alkmaarpas, de personeelsvoordeelwinkel, de Kerstbingo, nu voor het eerst een kerstmarkt reis en natuurlijk de 500 kortingskaarten voor dieren- en attractieparken die binnen 1 uur zijn uitverkocht !

Sinds 1 maart 2017 zijn PV Gemini en PV de Quint samengegaan en heetten nu PV de Quint Noordwest.

Ik wil jullie vragen om even naar buiten te gaan, dan gaan we naar een 6 minuten durende foto rol kijken op het grote scherm van het stadion.

Namens het bestuur wensen we eenieder een hele fijne avond toe!

Sponsors

Bestuur

Amanda de Boer

Amanda de Boer: bestuurslid
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
 
Werkzaam: Praktijkopleider

Tamara Jonker

Vice Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Informatie manager

Saskia van Raalte

Workshops Den Helder

Herfstbingo Den Helder

Bestuurslid en tevens aanspreekpunt voor Den Helder

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Communicatie

John Bakker

Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: Receptie en Veiligheid 

Cisca van Stralen

Penningmeester

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: AOA 

Kaartje2Go

kaartje2go

De code " NWZ10Kaartje"  geeft 10% korting op alle bestellingen via www.kaartje2go.nl.

Bij iedere bestelling doneert Kaartje2go 25 cent aan Stichting Familiehuis Alkmaar en Stichting vrienden van het Gemini in Den Helder

Personeels Voordeel Winkel

PVW intrabanner

Alkmaar Voordeelpas

image007.jpg

Bestuur

Amanda de Boer

Amanda de Boer: bestuurslid
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
 
Werkzaam: Praktijkopleider

Tamara Jonker

Vice Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Informatie manager

Saskia van Raalte

Workshops Den Helder

Herfstbingo Den Helder

Bestuurslid en tevens aanspreekpunt voor Den Helder

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Werkzaam: Communicatie

John Bakker

Voorzitter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: Receptie en Veiligheid 

Cisca van Stralen

Penningmeester

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkzaam: AOA